Sådan laver du et godt brief

Denne episode handler om, hvordan du laver et godt influencer brief. Fordi det er noget, jeg ofte bliver spurgt om. Hvad skal med? Hvorfor er det vigtigt? Stramt eller frit brief? Spørgsmålene er mange, og jeg tager dig gennem nogle af de vigtigste her.

Hvad er et brief?

Influencer marketing handler jo om at skabe relationer med individer som kan dele dit brand/virksomhed med deres følgere. En god måde at gøre at skabe langvarige og gode relationer til influencerne er ved at forventningsafstemme. Og det er her briefet kommer ind i billedet.

Et brief sætter rammen for kampagnen, forventningerne, guidelines og det der skal leveres.

Hvorfor er et brief vigtigt?

Et brief er vigtigt, fordi det er en forventningsafstemning på mange måder. Du har mulighed for at formidle til influenceren, hvad der er formålet med kampagnen. Hvad der er vigtigst vide om din virksomhed og om produktet. Hvilken mængde indhold I har aftalt og hvilken type. Hvornår det skal postes osv.

Et brief er altså super, super vigtigt. Mange nedprioriterer det, fordi de har travlt, men det er vigtigt, hvis du vil skabe og bibeholde den gode relation til influenceren, og det bliver KUN vigtigere, fordi der er så mange på markedet og derfor konkurrence om de gode influencere.

Det er også træls for influenceren, hvis du ikke briefer dem ordentligt, og når de så leverer det, du har skrevet i briefet, så er det ikke det, du vil have. Eller hvis du har givet for frie rammer uden at mene, at det var frit. Så du ikke bliver tilfreds. Det er træls for alle. Så et godt brief er alfa og omega for at få en god kampagne.

Et brief kan også ødelægge en kampagne. Ødelægge influenceren kreativitet. Og ødelægge de gode ting ved influencer marketing. Det personlige, troværdige og autentiske. 

Et godt brief viser, at du er professionel. Og at du forsøger at skabe gode rammer for influenceren og gøre det let for dem. Og det skaber bedre kampagner og du sparer tid ved at lave et godt brief.

Stramt brief vs frihed

Der er mange måder at lave et brief på. I branchen taler vi ofte om et stramt vs et brief med frihed. Og hvad er bedst? Det kommer nok an på, hvem du spørger. Min professionelle mening er, at det er bedst at have et brief med frihed. Et brief, der sætter en ramme, så influenceren ved, hvad det vigtigste er, hvad formålet er, men et brief, hvor de kan tilpasse det deres profil, visuelle stil og liv. 

Når du laver et stramt brief, hvor der næsten er et script for hvad influenceren skal sige og gøre, så er der ingen autenticitet tilbage. Og det er altså derfor du booker influenceren. Følgerne ser lynhurtigt, at det er instrueret, og det skader ALLE parter. Så lad vær med det. Så er influencer marketing ikke den rigtige vej for din virksomhed.

Hvis det bliver for frit – at man bare får produkterne og intet andet – så kan det også gå galt. Så find et sted midt imellem. 

Hvad skal med i et brief?

Start med lidt info om din virksomhed, dernæst om fokus for kampagnen, målgruppen for kampagnen og formålet for kampagnen. I episoden med assistant professor Anna-Bertha hørte du måske, at det er vigtigt, at inkludere influenceren i det, hun kalder den kommercielle logik. Altså netop det her med formål og det mere forretningsmæssige. Beskriv også meget gerne evt. ønsker til, hvordan indholdet kan se ud. Men husk at holde det til ønsker – ikke krav. Og sørg for at det ikke bliver med alt for meget ”stik produktet op i hovedet på følgeren”. Hvis det er muligt, kan man evt. lave en slags moodboard på det visuelle. Men det gør jeg faktisk sjældent. Kun hvis jeg arbejder med nano eller mikro-influencere. Min erfaring er, at influencerne har godt styr på det. Så man skal ikke være bange for at slippe trøjlerne. Det kan også være en god ide at inkluderer nogle do’s and dont’s

Det kunne fx være….

Do’s:

  • Vi ønsker, at du viser produktet som du ville bruge det i hverdagen
  • Det må gerne vise, at produktet kan klare at blive beskidt og brugt
  • Det er vigtigt, at du viser produktet tæt på også på story

Dont’s:

  • Ingen un-boxing
  • Du må ikke vise produktet sammen med konkurrende brand x, y, z
  • Ingen alkohol

Men husk at formulere det som ønsker og ikke krav. Så kan det føles meget stramt. Og når det så decideret er et krav, skal det selvfølgelig fremgå sådan.

Så kommer så noget som fx kampagneperiode, links og rabatkoder, hashtags, mængden af content de som minimum skal levere og datoer for indholdet. Her skal det også fremgå om indholdet skal til godkendelse. 

Det kunne fx være..

  • 1 opslag og 1 storyline á minimum 3 sekvenser på Instagram.
  • 1 video på TikTok
  • Indholdet skal sendes til godkendelse hos XX 4 dage før det skal postes. 

Det skal altså være specifikt. Det går ikke bare at skrive, at det skal til godkendelse fx

Afrapportering. Det kan være, at influenceren skal sende screenshots til dig, hvis du kører med fx reels eller vil se klik på link, så husk at få det skrevet ind. Hvornår skal de senest have sendt det til dig?

Jeg laver kontrakter ved siden af, så der står alt formalia som GDPR, musikrettigheder, rettigheder til influencerens indhold, markedsføringsloven osv.

Do’s and don’ts

Behandl influenceren som ligeværdig, og gør dit til at det bliver et professionelt samarbejde. Lad vær med at lave et meget stramt brief. Det ødelægger de gode ting ved influencer marketing. 

  • Gør det konkret så influenceren ved, hvad de skal gøre med indholdet, hvor det skal sendes til godkendelse osv.
  • Husk at lave kontrakt ved siden af, hvor alt formalia står i
  • Slip tøjlerne
  • Kom med ønsker, ikke decideret krav til selve indholdet
  • Vær rimelig når influencerne sender indholdet
  • Sørg for at bulletpoints stemmer overens med KPI og strategi

Dont’s:

  • Lad vær med at have 10 USP’ere og key takeaways
  • Hold det så kort som muligt